Slovensko narodno gledališče Nova Gorica

GIBANICA V NOVI GORICI - Plesna filma EN KNAP Dom svobode in Vrtoglavi ptič

na sporedu

25. 4. 2012 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Sledi pogovor z Iztokom Kovačem. Vstop prost. NADOMESTNI DOGODEK.

Sledi pogovor z Iztokom Kovačem. Vstop prost. NADOMESTNI DOGODEK.



Plesni filmi skupine En Knap, predvsem tisti, pod katere sta se podpisala koreograf Iztok Kovač in režiser Sašo Podgoršek, so zaznamovali obdobje od srede 90. let preteklega stoletja in prvo polovico zadnjega desetletja. Plesni kritiki so posamezne prizore iz teh filmov proglasili za vrhunce slovenske filmske zgodovine in težko bi jim oporekali. Ples, ki ga je Iztok Kovač ustvaril s svojimi sodelavci v desetletju od 1993 do 2006 in ki predstavlja vrhunec slovenskega sodobnega plesa, je morda v industrijskih okoljih, v katerih ga ujame filmska kamera, pomensko polnejši kot na gledaliških odrih, saj se s temi okolji Kovačevo in sodobno-plesno telo nasploh postavlja na mesto svojega izvora: v paradigmo evropske industrijske revolucije in naravo, ki jo je moderni ples vselej dojemal kot mesto izgube. V Vrtoglavem ptiču (1997), Domu svobode (2000) in Kaj boš počel, ko prideš ven od tu? (2006) se na izjemno komunikativen način prepletajo pomeni, temperature, pisave, želje in zgodovinski sedimenti, ki prečijo en-knapovska plesna telesa.



Vrtoglavi ptič

Sodobni ples v svoji osredotočenosti na telo in prostor predstavlja izoliran svet, svet formalnih in moralnih pravil, svet, ki ustvarja lastno izolirano izkušnjo. Tako kot svet rudarjev. V tem je njuna nezaustavljiva privlačnost. Oba sta nekakšni visokopoetski iluziji, v kateri se kamera z lahkoto zaljubi. Obema stvarnost in resničnost obstoja določajo pravila, ki prihajajo od zunaj. V primeru trboveljskih srečanj plesalcev in rudarjev je ta zunanjost kamera. Instrument, ki dogodek postavlja v aktualen okvir. Virtualnost dveh svetov, ki lahko bivata samo v svoji fizični realnosti se poveže v poetsko strukturo s pomočjo instrumenta resnične iluzije, naprave, ki lahko simulira čas. Z njeno pomočjo svet sodobnega plesa pridobi dimenzijo pretekosti, zgodovinskosti, svoj subjektivni spomin, svet rudarjev pa nasprotno; iz brezčasnega rova vere in upanja, vstopi v sedanjost, aktualnost, objektivnost. Spoj je vrtoglav, omamen, odtujen, tako kot pogledi, nasmehi in komentarji rudarjev, ki gledajo nastop plesalcev v neki hali, v kateri se trenutno še odvija življenje. Pravzaprav je to življenje zgolj njihova prisotnost, ambient sam je že zapuščen, izpraznjen, zgodovinsko presežen. (Eda Čufer)



Koncept in koreografija: Iztok Kovač

Režija: Sašo Podgoršek

Ustvarjalci in izvajalci: Maja Delak, Antoine Lubach, Mala Kline, Iztok Kovač, Kathleen Reynolds, Jordi Casanovas Sempere, Claudia de Serpa Soares

Vokal: Aleš Hadalin

Godalni kvartet: Enzo Fabiani

Skladatelj glasbe: Boris Kovač

Direktor fotografije: Sven Pepeonik

Snemanje in oblikovanje zvoka: Hanna Preuss

Direktor filma: Darko Vinkl

Produkcija: EN-KNAP

Vodja produkcije: Andrej Želježič

Izvršni producent: Bindweed Soundvision, Franci Slak

Koprodukcija: TV Slovenija







Dom svobode

Vodilne ustvarjalce na Slovenskem preganja … sila teže! Živadinova vleče v gravitacijo nič, Gregorič obeša svoje modele z glavo navzdol, Lošić sili v neskončno – Kovač in Podgoršek pa na najbolj presunljiv način priznata, zakaj bežita proč od tal: zato, da bi bolje videla, od kod prihajata. Iz sveta, v katerem je bila črna barva rudarske pleh-muzke, rdeča mamine najlon srajce, bela pa sestrinih baletnih copatk. Dom svobode ni le šifra sveta, kakor ga vidi naša generacija, če se ozre nazaj – je tudi šifra za prostore svobode, ki jih skuša umetnik ustvariti, ko se hoče povzpeti nad vsakdan, razvneti misli in odvezati telo. Vzravnati telo na previsni steni je po svoji hereziji gesta, identična prhutanju ptiča na vrhu orjaškega dimnika: adijo, zemlja! (Stojan Pelko)



Koreografija: Iztok Kovač

Režija: Sašo Podgoršek

ustvarjalci in izvajalci: Michael Ruegg, Jordi Cortes Molina, Mala Kline, Maja Delak, Jordi Casanovas Sempere, Ana Stegnar, Iztok Kovač, Aleš Hadalin

Izvirna glasba in oblikovanje zvoka: Thierry De Mey

Scenografija: Kovač Podgoršek

Kostumografija: Uroš Belantič

Direktor fotografije: Sven Pepeonik

Montaža: Vesna Nikolovska Kržičnik

Režija črno bele sekvence: Thierry De Mey

Montaža črno bele sekvence in montaža zvoka: Rudi Maerten

Produkcija: EN-KNAP

Izvršni producent: Valter Kobal

Koprodukcija: TV Slovenija



office@en-knap.com, www-en-knap.com



Več o GIBANICI na turneji v Novi Gorici