Slovensko narodno gledališče Nova Gorica

Gregor Brazel

Krvava gora

Dokumentarna video satira

Krstna uprizoritev

na sporedu

Za predstavo trenutno ni razpisanih terminov.


trajanje Predstava traja 1 uro in 5 minut in nima odmora.

premiera

14. oktober 2015, SNG Nova Gorica, mali oder
Druga premiera 15. oktober 2015, SNG Nova Gorica, mali oder

o delu

Predstava Krvava gora pripoveduje mnogo zgodb, ki so se zgodile pred sto leti okrog nekdanje Gorice in v celotnem porečju reke Soče, pod krvavimi gorami, ki jo obdajajo. To so zgodbe o ljudeh, ki so izstopali iz svojega časa, in o čisto navadnih ljudi, ki so se po sklepu usode znašli na tedaj odprti soški fronti. V vrtinec vojne vihre na tej fronti – največjem spopadu v visokogorju na svetu – nas uvedejo Albin Mlakar, najznamenitejši slovenski oficir avstro-ogrske armade v prvi svetovni vojni, Alice Schalek, dunajska novinarka, ki je štiri mesece preživela na tej fronti, Lucy Christalnigg, grofica iz Gorice, ki se je ukvarjala s dobrodelništvom in bila tudi prva civilna žrtev prve svetovne vojne na naših tleh, ter zgodbe vojakov različnih narodnosti, ki so se tu bojevali. Te zgodbe prikazujejo okrutni boj iz različnih perspektiv in v različnih zvrsteh odrskih umetnosti, od dramskega in lutkovnega gledališča ter gledališča predmetov do glasbenega, pevskega in plesnega gledališča, zraven pa še filmske oziroma video umetnosti. Tovrstno uprizarjanje daje občutek totalnega gledališča in nas zapelje v popolno fikcijo, v gledališče, kjer nekdo za nas režira vojno in vse, kar pride z njo, igralci pa zgolj igrajo v njej – vojna se nam tako zazdi le fantastična zgodbica, pravljica, hkrati pa postane nekaj naravnega, organskega, normalnega. Občutek dobimo, da dogajanje usmerja neka nevidna moč, znotraj ali zunaj nas, na katero nimamo vpliva, in da smo le lutke, objekti, glasba in ples tega večnega in neustavljivega bojišča. Volja do moči in pravica do svobodne volje se nenehno bojujeta naprej.

Matjaž Pograjc je prepoznaven po svoji estetiki, ki je lepljenka zelo različnih zvrsti gledališča, zaradi česar redno sodeluje s svojo avtorsko ekipo, predvsem z animatorjem lutk in objektov Branetom Vižintinom ter s koreografom Brankom Potočanom. Zaposlen je v Mladinskem gledališču v Ljubljani in je tudi ustanovitelj Betontanca, skupine fizičnega gledališča. S svojimi predstavami je prepotoval petdeset držav, petsto mest in šest kontinentov. V SNG Nova Gorica ustvarja prvič in je v ta namen z avtorjem besedila ob stoletnici začetka soške fronte zasnoval besedilo posebej za naše gledališče. Vizualno podobo uprizoritve so scenografi nadgradili še z zgodovinskim materialom s soške fronte, ki so ga prispevali zbiralci militarij iz gledališča.

Gledališki list   

v medijih

V predstavi sta tematizirana vojna in zaradi nje deformirano, preobraženo zaznavanje. V ekstremnih razmerah postane človečnost relativna. Režija Matjaža Pograjca nas poskusi temu dejstvu približati z raznolikimi sredstvi predstavljanja in je v tem skupaj z natančno naštudiranimi igralskimi interpretacijami - nadvse uspešna. Podobno kot je vojna "predstava, ki si je niste predstavljali", postane tudi Krvava gora izkušnja, ki osupne, predstava, ki se bliža meji izgovorljivega in gledalca nagovarja predvsem čutno. Sporočilno močno in udarno besedilo je prispeval avtor pod psevdonimom Gregor Brazel.
Anja Bajda, Primorske novice, 19. oktobra 2015

Uprizoritev Krvava gora /…/ je v režiji Matjaža Pograjca predvsem miselno preigravanje tem, ki zadevajo individualno in kolektivno nemoč upreti se nečemu, kar je zunaj fizičnega, je nevidni in nepoznani marionetist, lutkar, ki se igra z usodo, zgodovino in človekom, saj ga spodbuja in usmerja v nerazsodna dejanja. Tako uprizoritvena zamisel kot krajša pisna predloga se sicer naslanjata na zgodovinski spomin in povsem razpoznavni zemljepisni okvir, ki ga predstavljata soška fronta in Gorica, pa tudi nekatere osebe so iz realnega sveta, na primer Albin Mlakar (Kristijan Guček), najbrž najbolj znan slovenski častnik avstro-ogrske vojske, vojna poročevalka Alica Schalek (Helena Peršuh) in goriška grofica Lucy Christalnigg, žrtev krogle avstrijskega orožnika – a ta realistični delež je le pripomoček pripovedi, ki nas ponese v svet fikcije in fiktivnega, v nekaj, kar je od nas oddaljeno, kot da bi se hoteli očistiti vseh grdobij. Izprati vest, da je krvava gora, metafora smrti in kanibalizma, le metafora, ne pa strašljiva senca, ki meče svoje obrise preteklih in prihodnjih vojn v našo zavest. Pograjčeva predstava nadgrajuje zamejen časovni in tragični izsek ter širi svoje lovke v nepregleden prostor (samo)uničujočega dogajanja, ki spremlja človeštvo. Režiser se je za učinkovit prikaz poslužil sodobnih tehničnih pomagal, filma, ki je z beločrno govorico prikazoval dogajanje na gori, saj so igralci vešče uporabljali svoje minikamere in vanje ujeli detajle, ki so s povečavami učinkovito, osupljivo in prepričljivo na eni strani prikazovali boje in spopade vojakov, zakopanih v beli sneg, na drugi pa poudarjali to, o čemer smo že spregovorili: da je tudi vojna nekaj, kar uhaja našemu čutnemu svetu, da vojne vodi in usmerja nevidna moč, na katero ni mogoče vplivati. In mi smo lutke v tej grozni noči, ki jo prečesavajo eksplozije, streli, smrt, čeprav bi si zahoteli tišino. /…/ Tako zasnovana inscenacija na več povednih in tehničnih ravneh je zahtevala od igralske skupine popolno kohezijo, saj so bili Kristijan Guček, Nejc Cijan Garlatti, Andrej Zalesjak, Žiga Udir, Helena Peršuh in Andrijana Boškoska Batič po vrsti igralci, scenografi, glasbeniki, lutkarji in filmarji. Ne moremo govoriti o posameznih vlogah, kajti šlo je za šolski primer kolektivne igre, moštva, ki zasleduje isti cilj. V ta »odrski kolektivizem«, ki je s telesno govorico breztežnosti in popolne onemoglosti (koreograf Branko Potočan) posredoval še pretresljiv prikaz človekove nemoči v bitki s smrtjo, so se vključili še številni oblikovalci. Njihov delež velja podčrtati.
Marij Čuk, Primorski dnevnik, 16. oktobra 2015

V Krvavi gori sledimo resničnim zgodbam resničnih ljudi, prepletenih s fikcijo, o konkretni krvavi vojni in visokogorju, o usodah preprostih ljudi, ki v moriji pomenijo le številko, oziroma množico trupel, ki jih živi med drugim zložijo, da se preko njih povzpnejo na goro. Skratka, zgodba o krutosti in nesmiselnosti sleherne vojne. Režiser v predstavi uporabi različne žanre, od lutk do sodobnih tehnik. Igralci namreč sami snemajo prizore na veliki maketi bojišča na sredini odra; ti se neposredno projicirajo na filmsko platno, s čimer gledalcu na nek način ustvarijo občutek, da je neposredno soudeležen. Vse spremlja živa klavirska glasba v izvedbi Kristijana Gučka v vlogi časnika Mlakarja in številni zvočni efekti, prepleteni z zvočno kuliso bojišča. Uporaba številnih izraznih sredstev, kar je Pograjčeva značilnost, je bila zagotovo izjemno zahtevna za igralce, ki pa so svojo nalogo opravili z odliko. Ubrano kot organizem so izrisali podobo in čutenje. Helena Peršuh v vlogi vojne poročevalke, Kristijan Guček v vlogi častnika, Nejc Cijan Garlatti, Andrej Zalesjak, Žiga Udir in Andrijana Boškoska Batič kot vojaki različnih narodnosti. Vsekakor je krvava gora posebna predstava, snovalci so jo poimenovali dokumentarna video satira, ki gledalce zaradi vsebine pretrese, po drugi strani pa jih vsak trenutek zaposluje z dinamiko različnih pristopov.
Ingrid Kašca Bucik, Radio Koper, 15. oktobra 2015

Matej Bogataj, Delo, 16. oktobra 2015

 

druge opombe

Svetovalci za dediščino prve svetovne vojne Aftero Kobal, Bojan Kopač, Simon Kovačič in Boro Vujičić

Zahvaljujemo se Boru Vujičiću za izposojo vojaškega materiala in Maticu Podbevšku, Levu Luki Müllerju Pograjcu ter Lukasu Avguštinu za podarjene figurice.



Komentarji
SNG Nova Gorica spodbuja razpravo uporabnikov o predstavah in o objavljeni vsebini na spletnih podstraneh predstav. Uporabnike pozivamo, da se pri komentiranju držite teme in upoštevate pravila govornega bontona. Tudi ostro kritiko ali nestrinjanje s posameznimi mnenji je mogoče izraziti brez osebnih napadov in žalitev. Neprimerne in žaljive vsebine bodo odstranjene.

Želim oddati komentar

Prikaži celoten spored za predstavo

  • 13. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Javna generalka. Za Izven.
  • 14. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Premiera. Za abonma Premiera 2 in Vabljene. Razprodano.
  • 15. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Premiera. Za abonma Premiera 1 in Izven. Razprodano.
  • 16. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Petek 1, Konto in Izven. Razprodano.
  • 17. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Sobota 1, Konto in Izven. Razprodano.
  • 21. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Mali oder, Konto in Izven.
  • 22. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Četrtek 1, Konto in Izven.
  • 23. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Petek 2, Konto in Izven.
  • 24. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Sobota 2, Konto in Izven.
  • 28. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Sreda1, Konto in Izven.
  • 29. 10. 2015 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Četrtek 2, Konto in Izven. Razprodano!
  • 18. 01. 2016 ob 11.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za Šolo.
  • 19. 01. 2016 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven.
  • 20. 01. 2016 ob 11.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za Šolo.
  • 24. 09. 2016 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven. V sklopu Lutkovnega leta MONG. Ugodnejše vstopnice (10 €, 8 €)
  • 26. 09. 2016 ob 11.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za Šolo.
  • 04. 10. 2016 ob 20.00. Anton Podbevšek Teater, Novo mesto
  • 15. 11. 2016 ob 20.00. Kinogledališče Tolmin. Odpade zaradi bolezni.
  • odpovedano
  • 07. 01. 2017 ob 20.00. Kinogledališče Tolmin
  • 06. 04. 2021 ob 20.00. Splet. Arhivski posnetek na ogled od 6. 4. dalje